Porady eksperta gratis - wystarczy zadzwonić lub napisać. Kliknij i już!

Tego jeszcze w oknach nie było
Ten polski największy producent ma apetyt na jeszcze i to w naszym segmencie

Rozmawiany z Dyrektorem Marketingu firmy Fakro,  Januszem Komurkiewiczem (na zdjęciu obok).
Wywiad przeprowadził Grzegorz Cendrowski z portalu stolarkavip.pl

1. Co nowego w firmie Fakro, jakimi nowymi rynki zbytu jesteście Państwo obecnie zainteresowani?

Firma FAKRO jest już obecna ze swoimi produktami we wszystkich krajach, gdzie istnieje zapotrzebowanie na okna dachowe. Teraz pracujemy nad tym, aby zwiększyć nasze udziały w poszczególnych rynkach. Największym rynkiem dla okien dachowych jest Europa (około 70 proc. rynku światowego), zwłaszcza Europa Zachodnia a w szczególności Niemcy i Francja. W Niemczech sprzedaje się zdecydowanie najwięcej okien dachowych na świecie i jest to największy rynek dla tego produktu. Duży potencjał mają również Anglia, Włochy, Holandia a także kraje Europy centralnej i wschodniej, tj. Rosja, Ukraina Czechy i Słowacja. Rynki te nie są jeszcze nasycone i liczymy na to, że sprzedaż w tych krajach będzie z roku na rok coraz większa. Bardzo dużo okien dachowych sprzedaje się też w Polsce. Sukcesy i innowacyjność FAKRO spowodowały, że w naszym kraju swoje zakłady produkcyjne ulokowały wszystkie liczące się w  branży okien dachowych firmy. W wyniku tego prawie co drugie okno dachowe sprzedawane na świecie pochodzi z Polski.

Na zdjęciu, markizy Fakro z napędem słonecznym.
Czy wiecie Państwo, że te markizy albo markizo-rolety bardzo skutecznie chronią przed słoncem, przed wścibskim sąsiadem, przed owadami - wygląda na to, że to "hit"?


2.Czy udział firmy w światowym rynku ciągle rośnie i ile obecnie wynosi?

Obecnie udział firmy w światowym rynku okien dachowych wynosi około 15 proc. Rynek ten pomimo wahań koniunktury gospodarczej ciągle się rozwija.

3. Firma Fakro, znana z okien dachowych a także kolektorów słonecznych i schodów strychowych rozpoczęła produkcję i sprzedaż markiz do...okien pionowych?

Rzeczywiście w naszej ofercie pojawił się nowy, innowacyjny produkt - markiza do okien pionowych, która umożliwia ochronę wnętrza przed nadmiernym nagrzewaniem. Dzięki markizom, często nie ma potrzeby stosowania w lecie klimatyzacji, a zimą stanowią one dodatkową ochronę przed utratą ciepła. Markizy w zależności od wersji, sterowane są  automatycznie, za pomocą pilota, lub ręcznie. Dzięki zastosowaniu specjalnego materiału w postaci siatki z włókna szklanego, markizy zapewniają napływ naturalnego światła do pomieszczenia oraz poprawiają warunki pracy (likwidują zjawisko refleksów co jest ważne szczególnie przy pracy z komputerem).

4. Dlaczego weszliście Państwo w nowy dla Państwa segment rynku, gdyż jest to oferta dla salonów stolarki, a nie dekarzy?

Światowe spowolnienie gospodarcze powoduje, że trudno jest się rozwijać mając produkty tylko dla jednej grupy odbiorców. Obecnie posiadamy pełną ofertę produktów związanych z oknami dachowymi, jesteśmy także liderem światowego rynku schodów strychowych.  Teraz chcemy inwestować także w inne produkty związane z branżą budowlaną. Dostrzegamy duże zapotrzebowanie na produkty chroniące budynki przed nagrzewaniem. W tym segmencie rynku widzimy szanse na nasz dalszy rozwój.  Mamy w tym temacie ogromne doświadczenie zdobyte w segmencie okien dachowych, teraz te doświadczenia chcemy przenieść na okna pionowe. Stąd pomysł na produkcję markiz do okien pionowych.

5.Gdzie już są i gdzie jeszcze mają być dostępne te nowe produkty, jakie są ich ceny i na czym polega ich innowacyjność?

Nasz najnowszy, innowacyjny produkt to markiza do okien pionowych VMZ Solar, która stanowi  odpowiednie połączenie skutecznej ochrony pomieszczenia przed nagrzewaniem z najwyższym komfortem obsługi. Obsługiwana automatycznie lub sterowana pilotem zapewnia blisko osiem razy skuteczniejszą ochronę przed nagrzewaniem w porównaniu z zasłonami wewnętrznymi, umożliwiając jednocześnie dopływ naturalnego światła i kontakt wzrokowy z otoczeniem.
Inteligentny system steruje markizą w zależności od nasłonecznienia. Rolę czujnika pełni panel fotowoltaiczny, który reaguje na promieniowanie słoneczne. Przy dużym nasłonecznieniu markiza samoczynnie rozsuwa się. Podczas pochmurnej pogody markiza automatycznie się zwija. Markizy typu Solar zasilane są z pakietu akumulatorów12VDC wbudowanych w kasetę markizy. Akumulatory ładowane są przez panel solarny.
Markizy będą dostępne w składach materiałów budowlanych, ale również w salonach sprzedaży okien pionowych i w  punkach sprzedaży oferujących dodatki do okien pionowych. Ważnym partnerem FAKRO będą także  montażyści okien pionowych. Cena automatycznych markiz VMZ Solar jest dość wysoka, ponieważ jest to produkt kategorii Premium i z takimi walorami kojarzy się marka FAKRO. W ofercie będą też jednak produkty tańsze sterowane elektrycznie lub obsługiwane ręcznie.

6. Wiemy, że poszukujecie Państwo nowych rynków zbytu i partnerów handlowych. Kogo dokładnie poszukujecie?

Interesują nas wszystkie rynki, gdzie jest zapotrzebowanie na okna dachowe. Sprzedajemy  od Nowej Zelandii przez Chile aż po Japonię. Jednak dla okien dachowych najważniejsze rynki to Niemcy i Francja, gdzie łącznie sprzedaje się ich więcej niż w krajach reszty świata. Dzieje się tak dlatego, że Niemcy i Francuzi już od ponad 100 lat wyposażają swoje poddasza w okna dachowe. Stosują je w nowych, dopiero powstających budynkach ale też i starych remontowanych, gdzie wymienia się okna dachowe na nowe.
Otwierają się też nowe możliwości. Z naszym najnowszym produktem, markizą do okien pionowych, zamierzamy wejść na rynki Europy południowej, gdzie klimat jest cieplejszy, z długimi upalnymi okresami  i gdzie istnieje duże zapotrzebowanie na  tego rodzaju produkty.

7. Nowe produkty to nowe wyzwania, także montażowe. Jak zamierzacie Państwo zmierzyć się z tym zagadnieniem?

Przy wprowadzaniu  na rynek zupełnie nowego  produktu, musimy postawić na szkolenia montażowe. Do tej pory ścisłe współpracowaliśmy z wykonawcami dachów, czyli dekarzami. Obecnie szkolenia adresujemy do ekip montujących okna pionowe oraz wykonawców montujących dodatki do okien  pionowych.

8. Czy planujecie jeszcze coś nowszego, czym jeszcze chcecie Państwo zaskoczyć rynek w 2014 roku?


Na zdjęciu: markizo-roleta firmy Fakro
Generalnie kierunki dalszego rozwoju Fakro wyznacza przede wszystkim pojęcie  energooszczędnego oraz inteligentnego domu. Z myślą o „ciepłych” domach firma sukcesywnie wprowadza na rynek wiele innowacji takich jak automatyczny nawiewnik V40P, superenergooszczędne okno dachowe Thermo, które jest dzisiaj najbardziej energooszczędnym oknem dachowym sprzedawanym na świecie oraz kolektory słoneczne montowane w połaci dachu. Ciągle rozszerzamy też gamę produktów sterowanych elektrycznie, wyposażonych w bezprzewodowy system komunikacji radiowej między urządzeniami elektrycznymi Z-Wave.

9.  W ostatnich 2 latach zauważyliśmy wzmożoną aktywność promocyjną w środkach masowego przekazu niektórych polskich firm, szczególnie dotyczy to radia i telewizji jako mediów.  Czy Fakro planuje zwiększyć i wzmocnić swój wizerunek w mediach?
 
Okno dachowe to produkt specjalistyczny. Klient nie jest w stanie natychmiast w momencie zakupu sprawdzić jego jakości i zalet. Może to ocenić dopiero w dłuższej perspektywie w czasie użytkowania. Dlatego tak ważne jest dla nas inwestowanie w budowanie świadomości marki w Polsce i na rynkach zagranicznych, także z wykorzystaniem mediów elektronicznych oraz największych środków masowego przekazu czyli telewizji.
Trzeba jednak podkreślić że nasi potencjalni nabywcy to bardzo wąska grupa klientów. Z tego względu nasze działania promocyjne adresujemy zasadniczo  do odbiorców wybranych segmentów. Są to profesjonaliści: dekarze, architekci i dystrybutorzy materiałów budowlanych oraz inwestorzy indywidualni i instytucjonalni. Działania marketingowe są bardzo precyzyjnie dobierane oraz wprowadzone w odpowiedniej kolejności, odpowiednio do udziałów jakie posiadamy w danym rynku. Są one różnicowane również w zależności od fazy rozwoju rynku, jego potencjału oraz założonych celów marketingowych. Pomimo braku efektu skali w logistyce  mamy już bardzo silną markę w Polsce, Rosji, na Ukrainie, w Anglii, Belgii i Holandii. Zintensyfikowane działania promocyjne  prowadzimy  we Włoszech, w Czechach i Francji.

Bardzo dziękuję za rozmowę.