Porady eksperta gratis - wystarczy zadzwonić lub napisać. Kliknij i już!

Ładne, dobre jakościowo, atrakcyjne cenowo...- Polskie Okna i Drzwi!

CO TO ZNACZY - POLSKIE OKNA I DRZWI ALBO INACZEJ POLSKA STOLARKA?


„Kupując polskie produkty dajesz pracę naszym rodakom. Od twojej decyzji zależy, czy będą ją mieli”.

Mocne słowa, ale całkiem normalne w Irlandii, Finlandii, USA, Austrii i wielu innych krajach.
A jak jest w Polsce? Czy są tylko stwierdzenia medialne, czy rzeczywistość?
Swoimi zakupami dokonujemy wyboru codziennie. To właśnie wybór konsumencki już nie tylko pomiędzy rodzajami i cenami, lecz także pomiędzy krajami, w których towary wyprodukowano, stanowi „clou” programu.
Gdy wybieramy polski produkt, nasze pieniądze wędrują do rodzimego producenta, którego kondycja finansowa umacnia się. Lepsza kondycja finansowa polskiej firmy powoduje, że może ona inwestować, podnieść płace pracownikom (czyli np. Tobie). Fabryka, która rozwija się, inwestuje, często przyjmuje nowych ludzi do pracy zmniejszając w ten sposób bezrobocie i tworząc nowe miejsca pracy u swoich dostawców. Wreszcie pracownicy, gdy zarabiają więcej, mają więcej pieniędzy na kupno polskich towarów.
I koło się zamyka, ale..
Cytat: "Nie możemy pozwolić na to, aby ciężko zarobione pieniądze wspierały towary importowane". Badania
wykazały, że wyraźne oznaczenie polskiego pochodzenia produktu zwiększa jego sprzedaż. 61% konsumentów woli kupować produkty rodzime niż zagraniczne, a dla 35% produkty tak oznaczone są atrakcyjniejsze i chętniej wybierane. Zestawienie obecnych wyników z badaniami z ubiegłych lat pokazuje, że polskie produkty mają wśród krajowych konsumentów stałą grupę zwolenników, a ich odsetek w społeczeństwie utrzymuje się od kilku lat na niezmienionym poziomie (na podstawie: GFK Polonia "Style życia w Polsce"). Podobne badania przeprowadzone w krajach zachodnich wskazują na wyższy odsetek konsumentów sięgających po rodzime towary.
74% Irlandczyków świadomie wybiera produkty … irlandzkie.
Nie znalazłem nigdzie definicji produktu narodowego, istnieje natomiast definicja tzw. p
roduktu lokalnego, oto ona:
"Produkt lokalny to wyrób lub usługa, z którym utożsamiają się mieszkańcy regionu, wytwarzane w sposób nie masowy i przyjazny dla środowiska, z surowców lokalnie dostępnych. Produkt lokalny staje się wizytówką regionu poprzez wykorzystanie jego specyficznego i niepowtarzalnego charakteru oraz angażowanie mieszkańców w rozwój przedsiębiorczości lokalnej" (Definicja produktu lokalnego według Fundacji Partnerstwo dla Środowiska).
Jednym ze sposobów promocji i sprzedaży produktów lokalnych, sprawdzonych w wielu miejscach na świecie, jest budowanie marki lokalnej (marki regionu, kraju).

Promocja trwa do 30 kwietnia 2011r. Sprawdź szczegóły!


Siła marki lokalnej, regionalnej czy narodowej leży w produktach pod nią sprzedawanych oraz w regionie, z którym jest związana. Marka lokalna niesie wartości dodane - pozytywne skojarzenia z miejscem lub przedmiotem. Dzięki temu stanowi swoistą rekomendację dla produktów oraz buduje przyjazne relacje klientów z regionem i wytwórcami.
Budowanie marki lokalnej wiąże się z określeniem tożsamości regionu - wartości przyrodniczo-kulturowych, specyfiki oraz cech, z którymi identyfikują się jego mieszkańcy. Informacje o regionie są podstawą do określenia przekazu marki lokalnej. Na podstawie nazwy i logo marki osoby będą wytwarzać własne obrazy regionu oraz oferowanych produktów. Warto więc zadbać, by kojarzyły się pozytywnie z regionem. Z produktem lokalnym nierozerwalnie związany jest jego wytwórca, który dzięki niemu realizuje swoją pasję, kultywuje rodzinną czy lokalną tradycję, ale przede wszystkim zyskuje miejsce pracy lub źródło dodatkowego dochodu. Tworzenie miejsca pracy w oparciu o produkt lokalny wymaga od wytwórcy znalezienia klienta, który wybierze jego wyrób. W dzisiejszych czasach konkurencja na rynku jest tak duża, że o zakupie produktu nie decyduje już tylko cena i j
akość, ale dodatkowe informacje, wartości.
Wedel ,Winiary, PEKAO SA czy są to polskie firmy, czy są to marki lokalne w korporacjach ponadnarodowych?
I tak, i nie!

Zdaniem internauty (Pana Jana) wybieranie polskich produktów co do zasady nie ma sensu. Bo co to znaczy, że produkt jest polski? – „Dziś trudno dojść, co jest polskie, a co nie. Nawet czysto "polskie" firmy okazują się zagranicznymi, a pozornie obca okazuje się inwestycją Polaków lokowaną na Cyprze, by płacić mniejsze podatki. Mamy globalną wioskę. Minęły czasy naszych dziadków, którzy po odzyskaniu niepodległości kupowali kruszące się ołówki z nowej fabryki w Pruszkowie, by poprzeć polski przemysł” - uważa 52-letni warszawiak, pan Jan.
Nie do końca jest tak, jak myśli pan Jan, chociaż nie jest łatwo rozpoznać polskie produkty.
I jeszcze garść statystyki. Przekonania Polaków zmieniły się. W 2004 r., kilka miesięcy po wstąpieniu Polski do EU firma badawcza TNS OBOP opublikował badania, z których wynikało, że „etnocentryzm” konsumencki wzrósł z 5 do 13 proc. Oznaczało to, że prawie 4 mln Polaków sięgając na sklepową półkę pamiętało o tym, żeby kupować rodzime towary. Co ciekawe, z badań wykonanych na zlecenie fundacji w 2006 r. wynikało również, że 64 proc. Polaków deklarowało, iż chce kupować polskie wyroby. Podobny wynik uzyskano w badaniu z 2008 roku, czyli całkiem niedawno.
Made in Poland czyli made in Europe
Choć coraz częściej spotykamy metki z napisem "Made in Europe", nie wiadomo czy etnocentryzm europejski zastąpi ten narodowy. Zdania są podzielone. Dr Joanna Rachocka zauważa, że zjawisko już istnieje. - Etnocentryzm europejski nie wyklucza etnocentryzmu krajowego, czyli kupujmy swoje, ale jakościowo dobre.
Czy polskie okna i drzwi są polskie?
Postanowiliśmy to zweryfikować. Zanim jednak podamy własną definicję polskiego okna i polskich drzwi warto przyjąć pewne założenia. Oto one:
  • Producent jest zarejestrowaną firmą na terenie RP
  • Produkt jest wyprodukowany na terenie RP
  • Półprodukty zużyte do produkcji finalnego produktu są wyprodukowane na terenie RP w ilości nie mniejszej niż 50% całości kosztów
  • Producent odprowadza podatki na terenie RP (ZUS, VAT, CIT, PIT pracowników).
Moja definicja polskich okien, drzwi i innych elementów stolarki brzmi: produkt (okno lub drzwi) wyprodukowane na terenie RP, przez podmiot zarejestrowany na terenie RP, zatrudniający co najmniej 90% pracowników z Polski, korzystający przynajmniej w 50% z komponentów wyprodukowanych w Polsce.
Tak więc do rzeczy.
OKNO. Okno składa się  z następujących elementów: rama okienna (PVC, drewno, aluminium, kompozyt), szyba zespolona
To trwały, hermetyczny układ dwu lub więcej tafli szkła oddzielonych ramką dystansową, zazwyczaj o grubości 12 lub 16 mm. W przestrzeni międzyszybowej hermetycznie zamkniętej znajduje się mieszanka gazów np. gaz szlachetny argon lub krypton i powietrze (
(szkło, ramka, masa uszczelniająca, gaz szlachetny), okucie (okucie obwiedniowe, klamka), uszczelki, montaż (taśma, pianka, kotwy).
W produkcji okien wykorzystuje się halę produkcyjną, park maszynowy, zużywa się energię elektryczną, gaz, wodę i oczywiście zatrudnia siłę roboczą, czyli wszystkich tych, którzy to produkują, sprzedają, montują (pracownicy są bardzo ważnym elementem całości, a może nawet najważniejszym).
PVC, czyli po polsku polichlorek winylu który jest głównym składnikiem ram okiennych nazwanych potocznie „plastikowymi” w większości przypadków produkowany jest w Polsce (np. liczący się markowi producenci  profili z PVC), ale również profile produkowane w dużej mierze na użytek własny np. przez klika bardzo dużych polskich firm produkujących okna. Podstawowym komponentem do produkcji tych profili jest granulat i kreda, również produkowane w Polsce przez kilka zakładów chemicznych. Profile stanowią około 20-25% kosztów okna.
Ramy drewniane, czyli drewno, stanowi od 20-35% wartości okna, rama inaczej nazywana jest klejonką. Tutaj jest różnie, chociaż w wielu przypadkach, nawet jeśli samo drewno jest importowane np. drewno pod nazwą meranti (nie mylić z mahoniem), drewno eukaliptusowe, czy sosna np. syberyjska (sosna i meranti to najbardziej popularne gatunki drewna do produkcji okien drewnianych Polsce).
Jednym słowem z dużym prawdopodobieństwem możemy powiedzieć, że drewno na okna jest importowane, ale ramy w większości produkowane w Polsce.
Szyby zespolone (od 15 do 25% wartości okna), to polski produkt w zdecydowanej większości, jeżeli chodzi o samo szkło, które w szybach zespolonych jest kluczowym elementem (chociaż ponad 30% rynku szyb zespolonych jest w rękach koncernów zachodnich, ale produkujących szyby w Polsce). Szkło do okien i fasad w zdecydowanej części (99%) produkowane jest co prawda tylko i wyłącznie przez zagraniczne firmy, ale za to huty szkła zlokalizowane są w Polsce z polskimi pracownikami. Piasek, główny składnik szkła pochodzi również z Polski, tak jak gaz (przynajmniej ten wydobywany w Polsce) do opalania pieców hutniczych i energia, też stanowiący duży udział w kosztach produkcji huty, nie wspominając o setkach milionów samych inwestycji.
Okucia do okien (od 10-15% wartości okna), również ważny element funkcjonalny do okien, ale niestety w zdecydowanej większości są produkowane poza granicami Polski, chociaż zdarzają się wyjątki i niektórzy producenci konfekcjonują okucia w Polsce, są też rdzennie polskie firmy.
Uszczelki (około 2-4% wartości okna) do okien, wzmocnienia ze stali czy pianki montażowe, produkowane są również w Polsce.
Robocizna (produkcja okna (maszyny+ amortyzacja+ energia), marża, montaż, marketing i administracja) to około 35% kosztów okna.
A teraz pora na samych producentów okien...i tutaj nie ma przypadku, w zdecydowanej większości (ponad 85%) producentów to polskie firmy, czyli w 100% polski kapitał. Wyjątki, czyli producenci z rodowodem zagranicznym, chociaż produkujący w Polsce, są tylko potwierdzeniem tezy, że POLSKIE okna są w polskich rękach. W tym miejscu należy dodać, że Polska jest największym eksporterem okien i drzwi, wiele firm o zasięgu ogólnopolskim, ale także te firmy działające regionalnie czy lokalnie są również eksporterami głównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii/Irlandii, Francji, Belgii, Czech, Słowacji i Węgier.
PODSUMOWANIE.
Wszystko jest ważne, ale producent okien jest najważniejszy, nie wspominając o salonach sprzedaży, gdyż zbrojne ramię producentów czyli sprzedaż wygrywa niejedną bitwę, a czasami i całą wojnę o klienta.
Z nieukrywaną przyjemnością i dumą możemy powiedzieć, że również my w infookno.pl (polski kapitał 100% ), że polskie okna są rzeczywiście świetnym produktem i należy je kupować. Oczywiście różne okna dla różnych potrzeb, są przecież te tanie i te ekskluzywne, są okna drewniane, z PVC, i aluminiowe, są okna pionowe i dachowe, po prostu dobre okna. Przykłady? Producenci biorący udział w programie VIP-Najlepsze Okna i Drzwi.
Należy pamiętać, że polskie okna i drzwi są coraz lepsze i coraz bardziej energooszczędne, funkcjonalne i będą odgrywały coraz większą rolę w tworzeniu PKB i miejsc pracy w Polsce.
Jedno wyprodukowane okno to 2 parapety, 2 – 3 kwiatki, doniczki, zasłonka czy firanka, jedna roleta , moskitiera, te wszystkie dodatki równie często pochodzą od polskich producentów
Drzwi, podobnie jak rolety, żaluzje, roletki czy moskitiery w zdecydowanej części są produkowane na polskich komponentach (mamy na myśli półprodukty produkowane w Polsce).
Niektóre z komponentów mogą co prawda pochodzić z Azji i innych części świata, ale raczej nie dominują, gdyż gotowe produkty produkowane są właśnie w Polsce. Jeszcze dwa słowa o bramach garażowych i automatyce do bram, rolet, drzwi - to również ważne elementy stolarki i chociaż kilka renomowanych firm pochodzi z poza Polski, są też znakomite polskie firmy, dobrze radzące sobie w tej branży.
Warto kupować polską stolarkę od wszystkich polskich producentów i tych, którzy tutaj działają, chociaż należy zaznaczyć, że nie wszyscy produkują stolarkę z najwyższej półki  - tak cenowej jak i jakościowej. Trzeba być czujnym, dobrze poinformowanym i dociekliwym, ale czyż nie jest tak zawsze i z każdym produktem i producentem! Warto wiedzieć, co się kupuje, u kogo, za ile i kto to montuje i gwarantuje..to przecież inwestycja na lata. Spełnienie tych zasad da nam poczucie komfortu, dobrze wydanych pieniędzy i satysfakcji.
W swoich codziennych zakupach warto wybierać Polskie produkty!

Autor: GEC Consulting Grzegorz Cendrowski
P.S. Portal pod nazwą kupujpolskieprodukty.pl, zainspirował nas do napisania artykułu o polskich oknach i drzwiach a jest o co chwalić i kupować.