Porady eksperta gratis - wystarczy zadzwonić lub napisać. Kliknij i już!

Co to znaczy polskie, np. okna i drzwi?

CO TO ZNACZY - POLSKIE OKNA I DRZWI?

„Kupując polskie produkty dajesz pracę naszym rodakom. Od twojej decyzji zależy, czy będą ją mieli”. Mocne słowa, czy tylko medialne, czy rzeczywiste?

 

Co to znaczy  - polska jakość?. Swoimi zakupami dokonujemy wyboru codziennie. To właśnie wybór konsumencki, już nie tylko pomiędzy rodzajami i cenami, lecz także pomiędzy krajami, w których towary wyprodukowano, stanowi „clue” programu. Wybierając np. polski produkt, nasze pieniądze wędrują do rodzimego producenta, którego kondycja finansowa umacnia się. Lepsza kondycja finansowa polskiej firmy powoduje, że może ona np. inwestować, podnieść płace pracownikom (czyli np. Tobie). Fabryka rozwijając się i inwestując, często przyjmuje nowych ludzi do pracy zmniejszając w ten sposób bezrobocie, tworząc nowe miejsca pracy u swoich dostawców, itd. Wreszcie pracownicy fabryk, zarabiając więcej, mają więcej pieniędzy na kupno polskich towarów i przy okazji płacą PIT, VAT. I koło się zamyka.

 

Postęp technologiczny zmienił oblicze gospodarki w Polsce. Tak oto po wielu latach ciężkiej pracy ogromnej rzeszy ludzi, wygląda na to, że gospodarka zmierza we właściwym kierunku. Nie możemy pozwolić na to, aby ciężko zarobione pieniądze wspierały towary importowane. Badania wykazały, że wyraźne oznaczenie polskiego pochodzenia produktu zwiększa jego sprzedaż. 61% konsumentów woli kupować produkty rodzime niż zagraniczne, a dla 35% produkty tak oznaczone są atrakcyjniejsze i chętniej wybierane. Zestawienie obecnych wyników z badaniami z ubiegłych lat pokazuje, że polskie produkty mają wśród krajowych konsumentów stałą grupę zwolenników, a ich odsetek w społeczeństwie utrzymuje się od kilku lat na niezmienionym poziomie (dane na podstawie: GFK Polonia "Style życia w Polsce"). Podobne badania przeprowadzone w krajach zachodnich wskazują na wyższy odsetek konsumentów sięgających po rodzime towary. 74% Irlandczyków świadomie wybiera produkty … irlandzkie.

Nie znaleźliśmy nigdzie definicji produktu narodowego, istnieje natomiast definicja tzw. produktu lokalnego, oto ona:

Produkt lokalny(może to być produkt krajowy) to wyrób lub usługa, z którym utożsamiają się mieszkańcy regionu, wytwarzane w sposób niemasowy i przyjazny dla środowiska, z surowców lokalnie dostępnych. Produkt lokalny staje się wizytówką regionu poprzez wykorzystanie jego specyficznego i niepowtarzalnego charakteru oraz angażowanie mieszkańców w rozwój przedsiębiorczości lokalnej. (Definicja produktu lokalnego według Fundacji Partnerstwo dla Środowiska). Jednym ze sposobów promocji i sprzedaży produktów lokalnych, sprawdzonych w wielu miejscach na świecie, jest budowanie marki lokalnej (marki regionu, kraju).

Siła marki lokalnej, regionalnej czy narodowej leży w produktach pod nią sprzedawanych oraz w regionie(którym może być kraj), z którym jest związana. Marka lokalna niesie wartości dodane - pozytywne skojarzenia z miejscem lub przedmiotem. Dzięki temu stanowi swoistą rekomendację dla produktów oraz buduje przyjazne relacje klientów z regionem i wytwórcami.

Budowanie marki lokalnej wiąże się z określeniem tożsamości regionu - wartości przyrodniczo-kulturowych, specyfiki oraz cech, z którymi identyfikują się jego mieszkańcy. Informacje o regionie są podstawą do określenia przekazu marki lokalnej. Na podstawie nazwy i logo marki osoby będą wytwarzać własne obrazy regionu oraz oferowanych produktów. Warto więc zadbać, by kojarzyły się pozytywnie z regionem. Z produktem lokalnym nierozerwalnie związany jest jego wytwórca, który dzięki niemu realizuje swą pasję, kultywuje rodzinną czy lokalną tradycję, ale przede wszystkim zyskuje miejsce pracy lub źródło dodatkowego dochodu. Tworzenie miejsca pracy w oparciu o produkt lokalny wymaga od wytwórcy znalezienia klienta, który wybierze jego wyrób. W dzisiejszych czasach konkurencja na rynku jest tak duża, że o zakupie produktu nie decyduje już tylko cena i jakość, ale dodatkowe informacje, wartości.

Wedel ,Winiary, PEKAO SA czy są to polskie firmy, czy są to marki lokalne? I tak, i nie!

Zdaniem internauty wybieranie polskich produktów co do zasady nie ma sensu. Bo co to znaczy, że produkt jest polski? - Dziś trudno dojść, co jest polskie, a co nie. Nawet czysto "polskie" firmy okazują się zagranicznymi, a pozornie obca okazuje się inwestycją Polaków lokowaną na Cyprze, by płacić mniejsze podatki. Mamy globalną wioskę. Minęły czasy naszych dziadków, którzy po odzyskaniu niepodległości kupowali kruszące się ołówki z nowej fabryki w Pruszkowie, by poprzeć polski przemysł - uważa 52-letni warszawiak, pan Jan.

Nie do końca jest tak, jak myśli pan Jan, chociaż nie jest łatwo rozpoznać polskie produkty, czymkolwiek one są.

I jeszcze garść statystyki. Przekonania Polaków zmieniły się. W 2004 r., kilka miesięcy po wstąpieniu Polski do EU firma badawcza TNS OBOP opublikował badania, z których wynikało, że „etnocentryzm” konsumencki wzrósł z 5 do 13 proc. Oznaczało to, że prawie 4 mln Polaków sięgając na sklepową półkę pamiętało o tym, żeby kupować rodzime towary. Co ciekawe, z badań wykonanych na zlecenie fundacji w 2006 r. wynikało również, że w 2006 r. aż 64 proc. Polaków deklarowało, iż chce kupować polskie wyroby. Podobny wynik uzyskano w badaniu z 2008 roku, czyli całkiem niedawno.

Made in Poland czyli made in Europe

Choć coraz częściej spotykamy metki z napisem "Made in Europe", nie wiadomo czy etnocentryzm europejski zastąpi ten narodowy. Zdania są podzielone. Dr Joanna Rachocka zauważa, że zjawisko już istnieje. - Etnocentryzm europejski nie wyklucza etnocentryzmu krajowego, czyli kupujmy swoje, ale jakościowo dobre.

Czy polskie okna i drzwi są polskie?

Postanowiliśmy to zweryfikować. Zanim jednak podamy własną definicję polskiego okna i polskich drzwi warto przyjąć pewne założenia.

1.      Producent musi mieć zarejestrowaną firmę na terenie RP

2.      Produkt musi zostać wyprodukowany na terenie RP

a.      Półprodukty zużyte do produkcji finalnego produktu muszą zostać wyprodukowane na terenie RP w ilości nie mniejszej niż 50% całości kosztów

3.      Producent musi odprowadzać podatki na terenie RP (ZUS, VAT, CIT, PIT pracowników)

Nasza definicja polskich okien i drzwi brzmi: produkt (okno lub drzwi) wyprodukowane na terenie RP, przez podmiot zarejestrowany na terenie RP, zatrudniający co najmniej 90% pracowników z Polski, korzystający przynajmniej w 50% z komponentów wyprodukowanych w Polsce.

Tak więc do rzeczy.

OKNO. Okno składa się a z nastepujących elementów: rama okienna (PVC, drewno, aluminium, kompozyt), szyba zespolona (szkło, ramka, masa uszczelniająca, gaz, sito), okucie (okucie obwiedniowe, klamka), uszczelki (przylgowe, środkowe). W produkcji okien wykorzystuje się halę produkcyjną, park maszynowy, zużywa się energię elektryczną, gaz, wodę i oczywiście siłę roboczą, czyli wszystkich tych, którzy to produkują, sprzedają, montują (pracownicy są zatem bardzo ważnym elementem całości).

PVC, czyli po polsku polichlorek winylu (czyli okna plastikowe) (od 20-35% wartości okna), który jest głównym składnikiem ram okiennych nazwanych potocznie „plastikowymi” w większości przypadków produkowany jest w Polsce (np. liczący się markowi producenci  profili z PVC tacy jak Aluplast, Brugmann czy Veka) ale również profile produkowane w dużej mierze na użytek własny np. przez firmę okienną Drutex czy Thermoplast. Podstawowym komponentem do produkcji tych profili jest granulat i kreda, również produkowane w Polsce przez kilka zakładów chemicznych. Warto zatem wiedzieć przed zakupem, czy profil (inaczej rama) produkowany jest w Polsce, czy nie.

Ramy drewniane czyli drewno stanowi od 20-35% wartości okna, rama inacvzej nazywana klejonką. Tutaj jest różnie, chociaż w wielu przypadkach nawet jeśli samo drewno jest importowane np. drewno pod nazwą meranti (nie mylić z mahoniem), drewno eukaliptusowe, czy sosna np. syberyjska (sosna to najbardziej popularne drewno do produkcji okien drewnianych Polsce). Jednym słowem z dużym prawdopodobieństwem możemy powiedzieć, że drewno na okna jest importowane, ale ramy w większości produkowane w Polsce.

Szyby zespolone(od 15 do 25% wartości okna), to polski produkt w zdecydowanej większości, jeżeli chodzi o samo szkło, które w szybach zespolonych jest kluczowym elementem (chociaż ponad 30% rynku jest w rękach koncernów zachodnich, ale produkujących szyby w Polsce). Szkło do okien i fasad w zdecydowanej części (90%) produkowane jest co prawda tylko i wyłącznie przez zagraniczne firmy np. Guardian, Pilkington, Saint Gobain, ale za to huty zlokalizowane są w Polsce. Piasek, główny składnik szkła pochodzi również z Polski, tak jak gaz do opalania pieców hutniczych.

Okucia do okien (od 10-15% wartości okna), również ważny element funkcjonalny do okien, ale niestety w zdecydowanej większości są produkowane poza granicami Polski, chociaż zdarzają się wyjątki, np. firma Winkhaus, częściowo produkująca w Polsce, albo całkiem polska firma Metalplast Złotów.

Uszczelki (około 3-5% wartości okna)do okien np. polskiej firmy AIB czy pianki montażowe np. firmy belgijskiej Soudal (produkcja w Polsce), produkowane są również w Polsce.

Robocizna (produkcja okna, marketing i administracja) reprezentują około 25%wartości okna, i to jest również polskie, na pewno.

A teraz pora na samych producentów okien...i tutaj nie ma przypadku, w zdecydowanej większości (ponad 85%) producentów to polskie firmy, czyli w 100% polski kapitał. Wyjątki, czyli producenci z rodowodem zagranicznym, chociaż produkujący w Polsce, są tylko potwierdzeniem tezy, że POLSKIE okna są w polskich rękach. W tym miejscu należy dodać, że Polska jest największym eksporterem okien i drzwi, wiele polskich firm o zasięgu ogólnopolskim, ale także te firmy działające regionalnie czy lokalnie są również eksporterami głównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii/Irlandii, Francji, Belgii, Czech, Słowacji i Węgier.

PODSUMOWANIE.

Wszystko jest ważne, ale producent okien jest najważniejszy.

Z nieukrywaną przyjemnością i dumą możemy powiedzieć, również my w infookno.pl (polski kapitał 100% ), że polskie okna są rzeczywiście polskie i należy je kupować, oczywiście różne okna dla różnych potrzeb, są przecież te tanie i te ekskluzywne, są okna drewniane, z PVC, i aluminiowe, dobre okna.

Zwracajmy zatem uwagę na producentów, na ofertę, na jakość, ale kupujmy bez zbytniego zagłębiania się co do pochodzenia okien, bo to „oczywista oczywistość”. Należy pamiętać, że POLSKIE OKNA coraz lepsze i coraz bardziej energooszczędne, będą odgrywały coraz większą rolę w tworzeniu PKB i miejsc pracy w Polsce. Jedno wyprodukowane okno to jeden parapet, 2 – 3 kwiatki, doniczki, zasłonka czy firanka, jedna roleta czy moskitiera, to dobry polskie produkt, naprawdę!

Drzwi w zdecydowanej części są produkowane na polskich komponentach (mamy na myśli półprodukty produkowane w Polsce), podobnie jak same drzwi bez względu na to, czy są to drzwi zewnętrzne, czy wewnętrzne. Dla potwierdzenia tezy o polskim pochodzeniu drzwi warto wymienić kilku kluczowych producentów takich jak „POLSKONE” (również producent okien), PORTA, DRE, GERDA, czy ZBIGMET.

Warto kupować POLSKIE okna i drzwi!

Autor: TIT

P.S. To Portal pod nazwą kupujpolskieprodukty.pl, zainspirował nas do napisania artykułu o polskich oknach i drzwiach a jest o co chwalić i kupować.